Uroš Tošković je bio spreman da položi glavu na oltar umjetnosti

 Uroš Tošković je bio spreman da položi glavu na oltar umjetnosti

Foto: Vikipedija

Dvije godine od smrti Uroša Toškovića, jednog od naših najznačajnijih umjetnika, navršava se danas.

Važio je za jednog od najboljih svjetskih crtača, a posljednje godine života proveo je u Baru.

Stoga je Milun Lutovac organizovao postavku koja slavi Toškovićevo djelo i koja se u Galeriji “Velimir A. Leković” u Baru može pogledati od danas do 19. marta, kada će biti priređeno svečano zatvaranje.

Važio je za jednog od najboljih svjetskih crtača, a posljednje godine života proveo je u Baru.

Stoga je Milun Lutovac organizovao postavku koja slavi Toškovićevo djelo i koja se u Galeriji “Velimir A. Leković” u Baru može pogledati od danas do 19. marta, kada će biti priređeno svečano zatvaranje.

Uvod u ovu postavku bio je performans “Cap of Good Hope”, koji je Lutovac priredio 13. februara.

Kako kaže za portal Bar, Tošković je vjerovao u snagu onoga što radi i stvara i bio je spreman da položi glavu na oltar umjetnosti. 

“Ovom događaju prethodio performans koji se odigrao na obali u Baru, to jest, upravo na mjestu gdje je tokom posljednje decenije svog života umjetnik boravio i stvarao. Događaj je propraćen foto-dokumentacijom koja će tokom marta biti sastavni dio omaža u galeriji “Velimir A. Leković”, a koju je napravila Vesela Mišković Radović iz Podgorice. Samim tim, postavka Hommage Urošu Toškoviću, u Galeriji “Velimir A. Leković” u Baru, svojim konceptom izmiče definisanom prostoru i vremenu”, objašnjava Lutovac.

Odabrani prostor, zahvaljujući izloženim radovima, fotodokumentaciji i tragovima zatečenim na “našoj i Uroševoj obali”, predstavljaju, ističe sagovornik portala Bar, “ostatke svijeta” i postaju artefakt koji sam sebe izlaže.

“Ako se ovome doda da će omaž okupiti značajne aktere kulturnog života grada Bara, kao što je, na primjer, AkademiA rok band, koji je, posebno za ovu priliku izdvojio nekoliko svojih instrumentala i da će umjesto svečanog otvaranja (zbog epidemioloških mjera), po prvi put u Galeriji “V. A. Leković” u Baru, biti organizovano svečano zatvaranje izložbe, sve ukazuje da je duh “strašnog” Uroša Toškovića još uvijek među nama”, navodi Lutovac.

Tanki horizont između smisla i besmisla 

Uroš Tošković ime je koje pamti i svjetska likovna scena.

Njegovi radovi na prvi pogled izgledaju drsko banalni, s nemalom dozom estetske provokacije u sebi, međutim, svako poniranje iza njegove linije strmoglavo vodi ka tački bez povratka, ka tankom horizontu između smisla i besmisla, kaže Lutovac.

“U njegovim crtežima ima “nešto” što je teško izraziti riječima. Nešto što odvaja, što se ne da definisati i uhvatiti golim okom. To “nešto” drži i iznosi iz arhetipskih dubina cio jedan svijet Toškovićevih snoviđenja, ili kako o sličnom doživljaju, drugačijim stvaralačkim sredstvom, svjedoči vladika Rade u svom djelu Luča mikrokozma: “…ljudski život snoviđenje strašno!””, kaže Lutovac.

Noć Uroša Toškovića je veća od njegovog dana 

Tačno je da Barani Toškovića pamte i po asketskom načinu života. Nerijetko su ga mogli sresti na šetalištu, u gradu, a najčešće na “njegovoj” obali.

No, veća od Uroševog dana, bila je njegova noć.

“Noć Uroša Toškovića je veća od njegovog dana, o njoj mi znamo vrlo malo ili nimalo. Uroš nije volio razmetanje pameću i velike, umne teme. Sjeckao ih je na komadiće svojih, kao žilet oštrih, nedovršenih rečenica i odbacivao. Sloboda koju je Uroš imao je bila skupa. To je možda i najveća lekcija koju je ostavio kao amanet. Umjetnost ne trpi kompromise”, kaže Lutovac.

Kad se pomene ime Uroša Toškovića, prva Lutovčeva asocijacija je vještina kojom je namjerno izbjegavao definisanje stvari.

“Bio je skoncentrisan na svijet trenutka. Igrao se česticama trenutne stvarnosti kojom je bio okružen. Ponekad bi galamio i mahao nad nekim od svojih crteža, kao da je crtež rukavica bačena u lice kvazi- umjetnicima. Vjerovao je u snagu onoga što radi i stvara. Bio je spreman da položi glavu na oltar umjetnosti!”, kaže Lutovac.

Odnos prema Urošu treba da opominje 

Odnos društva prema Toškoviću i njemu sličnima opominje.

“Uroš Tošković i nakon dvije godine od smrti, nema obilježje na svom grobu. Performans na obali ‘Cap of Good Hope’, na mjestu gdje je boravio I stvarao, bio je uvod je u postavku Hommage Urošu Toškoviću, povodom dvije godine od njegove smrt. Međutim, osnovna ideja je pokretanje inicijative, da se u PlanPlusu Opštine Bar zvanično registruje “Rt Uroša Toškovića” i na njemu, uz adekvatno spomen obilježje (Obelisk umjetniku), napravi i aktivira otvoreni paviljon umjetnosti, gdje bi se, pored umjetnika, okupljali turisti i poštovaoci, ne samo Uroševog, nego, u međunarodnim sferama, respektabilnog djela koje je iznjedrila crnogorska likovna scena”, kazao je Lutovac.

Besciljnost je cilj 

U tekstu kataloga koji prati izložbu Lutovac je zapisao –

“Nelagodnost drugih, Urošev je princip”.

“Igra strasti i razuma – bez ishoda!

Njegova pobuna je u saradnji sa svim što ga potkopava i razdire.

Provociranje poraza Urošev je manir. Besciljnost je Cilj!

Urošev revolt je u ironiji ironije koja ne štedi ni sebe, ni druge.

Propadanje materije njegov je krunski dokaz, da duša čili i da biće, kao
apsolut, postoji izvan nje!

Njegov cinizam je produkt njegovog intelekta!“

Avatar

Portal Kolašin

Pročitajte još